måndag 17 oktober 2011

Kirishima

Vår första officiella klassresa gick till Kirishima, cirka 3 timmar från Fukuoka.
Namnet Kirishima betyder dimmiga ön, och det passade väldigt bra då dimman ofta låg tät.
För att komma till Kirishima som ligger belägen på andra sidan de magnifika bergen i Kyushu, åkte vi igenom hela 23 tunnlar på raken!
Första stoppet blev på Open Air Museum, en utomhus konstställning mitt ibland bergen. För att komma till de olika konstverken fick man ta sig genom snåren och skogen. Man fick till och med ta sig friheten att klättra på konsten!













Vi övernattade på ett hotell uppe bland bergen, där vi fick lyxen att bo i ett japansk inspirerat rum med ett avskiljt tatamirum. Utsikten över de dimmiga bergen var fantastisk! Speciellt under den tidiga morgonen. Vi fick även avnjuta en traditionell japansk måltid på japanskt vis, till och med ha på oss yukatas. Maten kokades och stektes på plats i egna små grytor. Efter den goda middagen blev det ännu mer japanskt då det blev dags för karaoke! Jag kan lugna alla med att berätta att jag gjorde Sverige stolt med min tolkning av 80 talaren "Stay alive", men bäst av alla var ändå professor Otha-san och hans skönsång :)










Tidigt dagen efter åkte vi iväg till en fantastisk akvariekällare med vackra fiskar och intressanta små varelser jag inte visste fanns. Vi fick även träffa på uttrar och vara med om en delfinshow!
























Efter det bar det av till ännu en traditionell japansk måltid i en mycket vackert inredd byggnad i japansk stil, innan vi slutligen kom fram till vår slutdestination Kagoshima slott.
Tyvärr fick man ej fota insidan där det fanns kvarlevor från gamla målningar och rustningar samt vapen, men det var lyckligtvis tillåtet att fota den fantastiska utsikten från högsta våningen!








Det var allt för den här gången! :)

3 kommentarer:

  1. åh va roligt med så mycket nya bilder :D
    dimmiga ön va häftig lite läskig , tänk att gå där på natten liksom

    hahahaha fisken som ler ååh vill ha den hemma :D<3

    SvaraRadera
  2. yaay massa bilder! fan vad fin du är i yukata! allt låter helt underbart!! :D
    trivs du med boendet och kompisarna?

    SvaraRadera
  3. Hallo, fina bilder! Härigenom borde du kunna få min blogg, tror jag. ^^

    SvaraRadera