torsdag 3 november 2011

Kulturellt och Hilton hotell!

Den här gången blir det en salig blandning av själsligt och överflöd.

Den 19e oktober åkte hela vårt utbytesgäng till guvernörshuset i Fukuoka. Syftet var att tacka de för stipendiepengarna vi får, så det blev väldigt formellt och strikt. JAG av alla 28 studenter blev utvald (inte tillfrågad) av internationella centret på vårt universitet, till att hålla ett tack tal för vice guvernören - på formell japanska. Det gick väldigt bra lyckligtvis, och jag fick till och med  självaste vice guvernören att skratta till då jag drog ett litet skämt om munkar.



Den 26e oktober gick jag och några vänner gick ut en kväll för att äta på så kallade "yatai". Det är små matstånd som sätts upp runtom hela stan efter 19 slaget, det får plats runt 5 personer i det lilla båset och maten lagas framför en. Mycket smakligt och mycket japanskt! Den coola kocken berömde oss svenskar för våran japanska.









Tidigt på morgonen den 1a november åkte hela vår skola iväg till självaste Hilton hotell för att lyssna på föredrag av representanter från olika asiatiska universitet, samt hålla en debatt angående vårt huvudämne japansk populär kultur.
Det kändes väldigt lyxigt med assistenter i frack, kameramän och till och med varsin örontolk. Sedan blev det lunch och vi med specialkost fick åka upp några våningar till en avskild restaurang med fantastisk utsikt över havet. Maten var gudomlig!
Det var inte igår man blev bortskämd såhär :)











Torsdagen var det kultur dag i Japan och det blev ett kärt återseende till Dazaifu, där blev det många vackra bilder naturligtvis, och även en Noh föreställning. Efter föreställningen hade framförarna en liten lektion för publiken i hur man sjunger traditionell japansk Noh sång. Efter föreställningen gick vi runt på mässan och hittade en utställning med svenska kvitton! Gissa om jag blev exalterad :)
Förutom Noh föreställningen blev det också en himmelskt god lunch och en spontan ap show!
Efter det gick vi till ett café i närheten som kommit andra plats i en kaffetävling för alla cafén i Japan! De var verkligen värda sitt pris.

















Jag filmade Noh föreställningarna också som jag kan visa när jag väl är hemma i Sverige igen :)

2 kommentarer:

  1. ahmen fan vad modigt att hålla talet, du är så bäst!!!!
    och allt låter så jävla awesome! blir så exalterad här :D:D:D

    SvaraRadera
  2. fina bilder! det var svenska frimärken och inte kvitton för övrigt, om du vill ändra. ^^ din hilton-lunch var betydligt bättre än vår!!!

    SvaraRadera