fredag 6 januari 2012

Världens bästa Tokyo

Jullovet kom som en varm dusch en ohygglig vinterdag, och räddade oss mitt i en stressig period i skolan. I två hela veckor fick vi äntligen sova ut och göra precis vad vi längtat efter så länge; nämligen ingenting.
Jag tog första bästa flyget till min favoritstad Tokyo för att försöka hinna med allt som denna fantastiska stad har att erbjuda. En smått omöjlig uppgift dock då alla sevärdheter och upplevelser verkligen aldrig tar slut.

Shinjuku

Här bodde jag! Mitt i centrum och bara några steg från Shinjuku stationen, som förövrigt är den största tågstation i världen så jag kände mig inte blond då jag virrade bort mig jämt där.
Shinjuku har alla möjliga sorters affärer i precis varenda hörn. Allt från Gucci till 10 kronors butiker.









Harajuku

Galen shopping med ännu galnare människor. Precis som jag tycker om det.
Jag och Christian var där hela dagen och gick hur länge som helst tills det blev mörkt.
Först är det ett måste att gå nedför det mest kända för Harajuku; Takeshita doori. En lååång gata som sluttar nedför hela tiden, där affärerna kryllar, så gör också folket då det alltid är så knökat att man får gå myrsteg framåt.
Efter det vandrade vi upp till de större gatorna med de dyra design butikerna. Där stötte vi även på ett svenskt hus (!) och det sötaste som någonsin funnits - en liten hundvalp som var lyckligast i hela världen. Det var hjärtslitande svårt att skiljas från det lilla livet, det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Sedan blev det tunnelbana hem till Shinjuku, och där fick jag vara med om det man brukar se på TV, ett så smockat tåg att man nästan står i varandras ansikte. Jag försökte fånga det på bild.









Akihabara

Det blev ett kärt återbesök till alla nördars harem; Akihabara. Spelbutiker finns i varenda hörn, likaså manga och anime butikerna, för att inte tala om 8 våning svarohuset, med enbart elektronikprylar!









Roppongi och Shibuya

Nästan alla från min klass i Lunds Universitet befinner sig i Japan nu, och det var så roligt att vi lyckades skrapa ihop ett gäng och träffas i Tokyo!
Först blev det Roppongi, som är lite av snobbkvarteren. Från Roppongi Hills var det en fantastisk utsikt över Tokyo. Sedan drog vi in till Shibuya, som är mitt personliga favoritställe. Det går inte att beskriva det, det måste upplevas.
Folk är det så man svimmar och överallt finns enorma skyltar och ofantligt stora tv skärmar, för att inte nämna hur det låter! Man får inte ha känsliga öron då det är ljud, musik och vrålande affärsbiträden runt om en konstant.
I Shibuya fikade vi alla på ett kattcafé. Låter gulligt men katterna var, förståeligt nog, ganska reserverade och väldigt oglada i att bli rörda.
















Pokemon och glittrande torn

Till min obeskrivliga lycka blev det ett besök till Pokemon affären i Tokyo. En stor butik med BARA pokemon prylar i mängder. Jag tror jag var där i en timme och sprang runt med gnistrande ögon bland alla andra under 6 år. Jag kunde inte motstå att handla där för alldeles för mycket pengar.
Efter det blev det en lång promenad bort till Tokyo Tower som sprakade som ett tomtebloss trots att det var flera dagar efter nyår. Vägen dit var väldigt mysig då man gick genom en tempel gård som var alldeles bäckmörk.
Dagen efter blev det ännu en tripp till mitt älskade Shibuya, innan det blev dags att packa resväskan igen.
Det är otroligt hur fort tiden går! Förhoppningsvis blir det ett till besök i mars månad innan det bär av hem till Sverige :)









1 kommentar:

  1. åååhw vilka underbara bilder, blev helt uppspelt! :D älskar att du tar massa på omgivningen, och det är så fint att läsa texterna också!
    fortsätt ha kul!! <3

    SvaraRadera